Jak wybrać agencję nieruchomości, w której rozpocząć karierę?

Jak odnieść sukces w biznesie nieruchomości. Część VI. Jak wybrać agencję nieruchomości, w której rozpocząć karierę? (2/2)

Jak wybrać agencję nieruchomości, w której rozpocząć karierę? To naprawdę trudne pytanie, które stawiają sobie osoby chcące zaistnieć na rynku nieruchomości. W poprzedniej części Jak wybrać agencję nieruchomości, w której rozpocząć karierę cz.1/2? pisałam, żeby zwracać uwagę na takie obszary jak: szkolenia, wdrożenie i wsparcie, system wynagrodzeń, możliwości rozwoju kariery oraz model biznesowy i jakość oferowane przez agencję na rynku. To niewątpliwie kluczowe aspekty, które powinny być wzięte pod uwagę w procesie poszukiwania. Ale to nie wszystko. Dziś wskażę jeszcze kilka istotnych kwestii, których warto nie nie pominąć podczas rekrutacji do agencji nieruchomości.

Zespół, atmosfera, wsparcie zespołu

Praca, to miejsce gdzie będziesz przebywał wiele godzin dziennie. Ma ogromne znaczenie dla wydajności i własnej satysfakcji miejsce, w którym będziesz przebywać i ludzie, z którymi będziesz współpracować.
Dlatego warto porozmawiać ze współpracującymi osobami, o tym jakie jest to miejsce i jaka panuje atmosfera. Czy współpracownicy są otwarci na rozmowę i chętni do udzielania pomocy, czy też może „każdy sobie rzepkę skrobie” i chroni swoje know-how aby inni nie podpatrzyli?
Może uda się Tobie umówić na dzień próbny w agencji, aby samemu ocenić sytuację i panujące stosunki.

Doświadczenie osób zarządzających

Decydując się na współpracę z daną agencją nieruchomości dowiedz się, kim są ludzie, którzy zarządzają zespołem, jakie mają doświadczenia zawodowe, jakie odnieśli sukcesy, jakimi są nauczycielami i mentorami.
Jeśli trafisz do zespołu zarządzanego przez osobę z niewielkim doświadczeniem, to może się okazać, że otrzymasz niewystarczające wsparcie lub nie adekwatne wskazówki, nawet jeśli firma funkcjonuje w większej strukturze (np. w systemie franczyzowym) to bezpośrednie działania i kontakt będą wykonywane przez szefa biura lub zespołu. Im większe ma on doświadczenia zarówno w sprzedaży nieruchomości jak i zarządzaniu zespołem, tym większa szansa będzie potrafił Cię wdrożyć!
Historie osób zarządzających możesz także samodzielnie zbadać np. sprawdzając profile na portalach społecznościowych. Może będziecie mieli wspólnych znajomych, których będziesz mógł poprosić o opinię?

Samodzielność vs. nakazy

Przyłączając się do zespołu przyjmujesz na siebie zobowiązanie do realizowania systemu wartości i standardów zespołu. To oczywiste. Jednakże jako osoba na „pierwszej linii frontu” – to ty będziesz rozmawiał z klientami o szczegółach współpracy, prezentował plan marketingowy, negocjował z nimi warunki finansowe.
Są agencje nieruchomości, w których z góry narzucone parametry i zasady, których agent nie może zmienić. A są też miejsca, gdzie agent otrzymuje pewien zasób możliwości, w ramach których może się poruszać np. negocjując z klientem warunki współpracy.
Na początku drogi lepiej trzymać się wytycznych, ale w przyszłości czasem warto być elastyczniejszym, aby np. pozyskać dobry kontrakt – czy będzie to możliwe w tej firmie, o której myślisz?

Wizerunek agencji

Przed rozpoczęciem współpracy z daną agencją zapoznaj się z opiniami na jej temat. W tym celu warto sprawdzić media społecznościowe, wizytówkę w mapach Google, a także różnego rodzaju fora, gdzie mogą być wymieniane opinie o agencjach nieruchomości.
Możesz także spytać znajomych czy mają jakieś negatywne doświadczenia z daną firmą – bo jeśli będą mieli koniecznie poproś o szczegóły.

Warto mieć świadomość, że każdy z nas wcześniej czy później może „zasłużyć” na negatywną opinię, gdyż czyjeś oczekiwania mogły być np. niezgodne z ofertą usługi. Nieraz też niepochlebne opinie może wpisywać konkurencja. Dlatego zawsze warto wyjaśnić każdą „rysę”, chyba że złe opinie górują nad pozytywnymi – wtedy lepiej poszukać kolejnej agencji do współpracy.

Posługując się marką, która jest pozytywnie postrzegana będziesz łatwiej zdobywał klientów. I odwrotnie. Firma o złej renomie utrudni Ci budowanie pozytywnego wizerunku.

Miejsce pracy

Ostatnia rzecz – last but not least – to miejsce gdzie będziesz pracować. Oczywiście, większość Twojej pracy to spotkania z klientami w nieruchomościach, a część zadań biurowych możesz wykonać w domu. Jednak biuro i jego wygląd będą miały wpływ na Twoją efektywność. Po pierwsze, czy możesz pracować w biurze (w domu nie zawsze są najlepsze warunki), jakie masz do dyspozycji narzędzia (drukarka, skaner, niszczarka), czy jest jakieś zaplecze socjalne lub choćby ekspres do kawy? Jeśli będziesz chciał zaprosić klienta do biura – czy miejsce spotkań jest reprezentacyjne? Gdzie odbywać się będą szkolenia? Jak łatwo jest dla Ciebie do biura dojechać oraz gdzie zaparkujesz, jeśli dotrzesz samochodem? Przyjeżdżając nawet 2 razy w tygodniu, warto zwrócić uwagę na lokalizację i wygląd biura.

Są na rynku agencje nieruchomości, które nie posiadają fizycznych biur a w razie potrzeby wynajmują biurka czy miejsca spotkań w przestrzeni coworkingowej. I choć pojedynczy agent może działać nie mając lokalu, to już zespołom trudniej. Poza tym biura często wyposażone są w sprzęt, z którego mogą korzystać agenci, a którego zazwyczaj nie mają we własnych domach np. szybki skaner, kolorowa drukarka, bindownica, niszczarka itp. Decydując się na współpracę z „biurem bez biura” musisz zadbać sam o całe wyposażenie, mniej będziesz mieć też okazji do spotkań i kontaktów z zespołem. Ja osobiście nie polecam, szczególnie na początku drogi.

Jak widać, jest bardzo wiele aspektów, które należy brać pod uwagę decydując się na podjęcie współpracy z biurem jako agent.

Zły wybór często powoduje, że stracimy dużo czasu na zmianę. W niektórych firmach są klauzule o zakazie konkurencji po zakończeniu współpracy lub konieczność zapłaty za szkolenia, w przypadku gdy w krótkim czasie po szkoleniach będziesz chciał rozwiązać umowę. Dodatkowo pozyskani przez Ciebie klienci stają formalnie się klientami agencji, odchodząc możesz stracić jakąkolwiek możliwość uzyskania wynagrodzenia z tytułu ich obsługi, a sprawy mogą być już zaawansowane. Dlatego jeśli naprawdę chcesz działać w nieruchomościach przeznacz czas na wybór właściwego partnera.

Ale jak to wszystko sprawdzić? Umów się na kilka spotkań w agencjach nieruchomości działających w Twojej okolicy. Niektóre z agencji rekrutują np. poprzez portale czy media społecznościowe – wybierz te, które wydają Ci się ciekawe i aplikuj w odpowiedzi na ich ogłoszenie. Możesz też sam wytypować kilka, które zwróciły Twoją uwagę i nawet jeżeli nie znalazłeś oferty pracy to skontaktuj się z nimi i złóż swoje CV. Proaktywne działania są na tym rynku w cenie! To może być Twój duży plus w procesie rekrutacji. 

Jeżeli już wiesz, jaką ścieżką podążysz to świetnie, gratuluję decyzji! 

Jeżeli jednak masz wciąż wątpliwości – zapraszam do lektury poprzednich odcinków: Na co trzeba się przygotować, myśląc o własnej niezależnej agencji nieruchomości; Jak sprawdzić franczyzę, aby później nie żałować? oraz Franczyza czy własny brand? Niezależność, choć pod skrzydłami agencji. Niezależny agent oraz Jak wybrać agencję nieruchomości, w której rozpocząć karierę cz 1? Zapraszam do obserwowania bloga.

Agata Stradomska Autor

Moją pasją są nieruchomości. Od ponad 10 lat pomagam klientom sprzedawać i wynajmować mieszkania, domy i działki. Jeśli planujesz sprzedać lub wynająć nieruchomość - zapraszam do kontaktu. Zadzwoń: tel: 662-307-207 lub napisz: agata@agataonieruchomosciach.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *