Osoby spoza branży często widzą we franczyzie możliwość szybkiego wejścia w nowy biznes, w którym nie mają doświadczenia. Jak sprawdzić franczyzę, aby później nie żałować?

Jak odnieść sukces w biznesie nieruchomości. Część II – Jak sprawdzić franczyzę, aby później nie żałować?

Osoby spoza branży często widzą we franczyzie możliwość szybkiego wejścia w nowy biznes, w którym nie mają doświadczenia. Jak sprawdzić franczyzę, aby później nie żałować?

Oferowane przez partnerów “sprawdzone modele”, systemy czy narzędzia mogą sprawiać wrażenie, że wejście w taką strukturę jest gwarancją sukcesu. Natomiast, jak wszędzie w biznesie, są jednostki, które osiągną sukces, jednostki, które będą przeciętne, a także wcale niemało tych, którym się nie udało.

Korzyści skali, przetestowane rozwiązanie, znana marka to zalety nie do przecenienia. I rzeczywiście, szczególnie nowi w branży mogą uzyskać dzięki temu parasol ochronny i duże wsparcie na start, tym samym zwiększając swoją szansę na rynku. 

Równocześnie zakup franczyzy wiązać się będzie z wcale niemałą inwestycją początkową oraz miesięcznymi opłatami, które mogą być stałe lub zmienne (np. zależne od przychodów czy liczby współpracujących) lub nawet i takie i takie. Zła decyzja może skończyć się wysoką stratą i koniecznością kontynuowania współpracy (i wnoszenia opłat) nawet przez kilka lat, nawet jeśli biznes nie będzie rentowny. 

Dlatego rozważając wejście w system franczyzowy należy dokładnie przyjrzeć się firmie, która go oferuje, modelowi biznesowemu, zawartości pakietu franczyzowego, a także obecnym i byłym franczyzobiorcom, jak sobie radzą i ewentualnie dlaczego zakończona została współpraca. 

Analizując możliwości związane ze skorzystaniem z franczyzy lub systemu partnerskiego warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:

Dotychczasowy rozwój sieci biur

Po pierwsze powinno się sprawdzić, jak rozwija się dana sieć: jak długo działa, jak ile jest w niej obecnie placówek i ile nowych otworzyło się w ostatnim roku, a także ile biur nie przedłużyło działalności lub się wycofało. Sieć, której nie przybywają nowe biura, oraz taka z ujemnym przyrostem powinna wzbudzić większą czujność. Ponadto nowe na rynku struktury lepiej mocniej wziąć pod lupę. Ustalić gdzie, jak i z jakim efektem został przetestowany model, aby nie zostać “królikiem doświadczalnym”. 

Biznesplan i rozwój

Większość franczyz przedstawia pewien biznesplan przedsięwzięcia. Jednak przykładowy plan biznesowy to najczęściej “oczekiwany model”. Dlatego warto przyjrzeć się mu bliżej i dowiedzieć się jaki procent biur realizuje lub przekracza założenia takiego modelowego biznesplanu, a także ile czasu jest realnie potrzeba na osiągnięcie progu rentowności. O rzeczywistości warto porozmawiać z przedstawicielami istniejących biur, a także z tymi, którzy zrezygnowali. Jak wygląda współpraca, ile z obietnic zostało zrealizowane i jak wyglądał faktyczny rozwój placówek vs. modelowe plany – na te pytania warto uzyskać odpowiedź. Jeśli prezentowany biznesplan odbiega znacząco od realiów należy dokonać rekalkulacji założeń, weryfikując ponownie opłacalność inwestycji lub zaniechać podjęcia współpracy (czy warto wiązać się z partnerem, który nie jest od początku szczery?).

Relacje w sieci

Dobra atmosfera to ważny element współpracy, która ma trwać wiele lat. Dlatego jeśli jest możliwość uczestnictwa w spotkaniu czy szkoleniu, na którym są obecni przedstawiciele franczyzobiorców – warto wziąć w nim udział. Rozmowy, najlepsze te nieformalne, oraz obserwowanie mogą wiele nam powiedzieć o panujących w strukturze układach. Jakie są wzajemne stosunki? Czy ludzie omawiają otwarcie swoje problemy, czy są wspierani przez innych? A może przeciwnie – nie można rozmawiać o problemach, a ludzie nawzajem się szczerze i otwarcie nie lubią? Jaki jest stosunek franczyzobiorców do franczyzodawcy i jego personelu i odwrotnie. Trzeba sobie zdawać sprawę, że jako franczyzobiorca będziemy częścią tego zespołu. Czy będziemy się w nim dobrze czuli? Czy będziemy darzeni odpowiednim szacunkiem? 

Umowa franczyzowa

Należy dokładnie przeczytać umowę franczyzową. Wydanie na tym etapie pieniędzy na prawnika okazać się może trafioną inwestycją, Ale nawet samemu analizując zapisy tego dokumentu warto zwrócić uwagę, czy jest napisana w sposób przystępny, jasny i zrozumiały, a także jak bardzo dokładnie opisane są prawa franczyzobiorcy, obowiązki franczyzodawcy (bo odwrotnie – z pewnością są bardzo skrupulatne:)) oraz jak opisany jest przedmiot i zakres umowy w stosunku do proponowanych usług i zakresu wsparcia. Trzeba mieć świadomość, że wszystkie relacje stron określa umowa, i jeśli czegoś w niej nie ma, nie będzie można tego egzekwować i odwrotnie wszystkie zobowiązania i sankcje mogą zostać zastosowane. 

Pakiet franczyzowy

Dokładne zapoznanie się co zawiera pakiet franczyzowy, pozwoli później uniknąć rozczarowań i nieprzewidzianych wydatków. Należy przeanalizować jakie są w nim gwarantowane usługi, jak wyglądają szkolenia czy jakie są przygotowane do dyspozycji franczyzobiorców dokumenty. Tutaj także warto zaangażować prawnika lub eksperta działającego na rynku, aby pomógł w ocenie wartości materiałów, ich kompletności, adekwatności, aktualności. Przykładowo: jak wyglądają umowy pośrednictwa, czy zawierają wszystkie wymagane prawem klauzule, czy zabezpieczają interesy pośrednika (uzyskanie wynagrodzenia), czy nie zawierają klauzul niedozwolonych (abuzywnych) a także czy ich forma i treść będzie dla przeciętnego klienta zrozumiała i bez większych trudności podpisze taką umowę. Każdy franczyzobiorca prowadzi biznes na własny rachunek dlatego to on będzie bezpośrednio ponosił konsekwencje złych szkoleń czy błędów w dokumentach np. w postaci nałożonych kar, jeśli będzie prowadzić działalność niezgodnie z prawem. 

Kim są franczyzobiorcy

W niektórych sieciach wielu franczyzobiorców wywodzi się ze struktury franczyzowej (pracownicy, współpracownicy franczyzobiorców). Z jednej strony wygląda to jak pozytyw – tak dobrze model działa, że osoby z sieci inwestują w placówki. Ale każdy medal ma dwie strony. Czy franczyzobiorca który pozyska, wyszkoli i “zarazi” swojego pracownika ideą tej sieci otrzymuje adekwatną rekompensatę? Jeśli nie, to czy jako franczyzobiorca będę zadowolony, że mój “przełożony” będzie mi podbierać co lepszych pracowników?

Inną sprawą jest prowadzenie jednego lub kilku biur przez franczyzodawcę (tzw. placówki własne). Jeśli tak, to znaczy że franczyzodawca stale testuje model i na bieżąco może wprowadzać ulepszenia. Ale też może to powodować, że niektóre biura są bardziej uprzywilejowane (np. biorą lepsze lidy, przejmują lepszych sprzedawców itp.). We franczyzie powinno chodzić o to, aby były zdrowe relacje biznesowe (win-win), a nie sytuacja, gdzie silniejszy (franczyzodawca) wykorzystuje słabszego (franczyzobiorcę). Dlatego ważne są wewnętrzne relacje, kodeksy etyczne i “compliance”. 

Kontakt z franczyzodawcą

Jeśli na etapie rozmów kontakt z franczyzodawcą jest utrudniony, wymijająco lub zdawkowo odpowiada na pytania – nie ma co się łudzić – potem może być tylko gorzej! 

Każdy potencjalny franczyzobiorca ma prawo zadawać pytania. A wręcz, to normalne że je zadaje. W końcu planuje związek biznesowy na wiele kolejnych lat. Dlatego jeśli Master nie ma nic do ukrycia będzie cierpliwie odpowiadał i wyjaśniał, znajdując na to czas (lub będą to robić oddelegowani przedstawiciele). Jeśli robi uniki i co gorsza naciska na zakup, to może czas pomyśleć o zmianie opcji. 

Jeśli po analizie tych obszarów uznałeś, że znalazłeś właściwego partnera i otwierasz biuro franczyzowe – to świetnie! Gratuluję znalezienia odpowiedniego rozwiązania! 

Jeżeli jednak masz wątpliwości – zapraszam do lektury kolejnej części (Na co trzeba się przygotować, myśląc o własnej niezależnej agencji nieruchomości). Jeśli nie czytałeś pierwszego odcinka jest on także dostępny: Franczyza czy własny brand? Zapraszam do obserwowania bloga.

AS [05-09-2020] Jak odnieść sukces w biznesie nieruchomości. Część II – Jak sprawdzić franczyzę, aby później nie żałować?

Agata Stradomska Autor

Moją pasją są nieruchomości. Od ponad 10 lat pomagam klientom sprzedawać i wynajmować mieszkania, domy i działki. Jeśli planujesz sprzedać lub wynająć nieruchomość - zapraszam do kontaktu. Zadzwoń: tel: 662-307-207 lub napisz: agata@agataonieruchomosciach.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *